a

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa cum sociis Theme natoque.

Latest Posts

1-677-124-44227
184 Main Collins Street West Victoria 807
info@yoursite.com

Fottur på Via dei Santuari

Alle landsbyer i Cinque Terre har et «santuario», som er en helligdom og kirke, som ble bygget omkring år 1500. Hvert santuario er bygget som et tegn på den hellige Marias hengivenhet til stedet. Over Riomaggiore finner vi «Santuario di Montenero», over Manarola «Santuario di Nostra Signora della Salute», over Corniglia «Santuario di Nostra Signora delle Grazie», over Vernazza «Santuario di Reggio» og over Monterosso «Santuario di Soviore».

Santuario di Montenero Riomaggiore

Alle stedene er å anbefale, og gir hver og én panoramautsikt over den respektive landsby og over Cinque Terre. Alle, utenom «Santuario di Montenero» over Riomaggiore, kan nåes i bil.

En kan også nå alle «Santuari» til fots, via en tursti. Og en kan fra enhver av «Santuari» finne ytterligere ruter for fotturer i alle varianter og for alle. Rutene er godt merket, med røde og hvite tegn.

Det er mulig å gå veien «Strada dei Santuari», som inkluderer turstier, kjerreveier, provinsveier og grusveier som knytter «Santuario di Montenero»over Riomaggiore, sammen med «Soviore» over Monterosso. Dette er en tur av stor historisk og naturalistisk interesse, og den er omtrent 10 kilometer lang. Turens vanskelighetsgrad er ikke spesielt høy, da veien går relativt horisontalt langsetter fjellsidene, og sammenbinder på denne måten de fem «Santuari». Man snakker her om en historisk rute, som kan gåes til fots eller med sykkel (mountain bike).

Riomaggiore, Santuario di Montenero – Volastra Santuario di Nostra Signora della Salute

Fra «Santuario di Montenero», et fantastisk utsiktspunkt over Cinque Terre, er målet for denne turen – Volastra – godt synlig.

Santuario Volastra

Stien begynner i retning «Colle del Telegrafo/Portovenere» (mot fjellsiden). Følg denne stien inntil du når en kjerrevei/grusvei «Strada dei Santuari», og følg deretter denne i retning Volastra. Etter kun få meter flater veien ut, og følger fjellsiden ca 8 km, før du så ankommer utkanten av Volastra. Følg deretter asfaltert vei ca 1 km, og du ankommer sentrum av stedet.

Turen er ca 9 km lang, og har vanskelighetsgrad lav. Veldig behagelig kjerrevei, og den kan også gjøres med mountain bike.

Tid: 2 timer.

Volastra Santuario di N.S. della Salute – San Bernardino Santuario di N.S. delle Grazie

San Bernardino kirke

Fra Volastra Santuario di Nostra Signora della Salute, som ligger i Volastra, går en 1 km i retning Corniglia på stien 6d, til man kommer til husene med bile veien rett over.

Dette er et av de mest dyrkede områder i Cinque Terre, og man har en spektakulær utsikt helt til Monterosso. Når ankommet husene, går man oppover noen få meter, inntil man når provinsveien nr.51 (NB! Vær her oppmerksom på å ikke ta stien i retning Corniglia).

Man følger veien inntil man når «località Fornacchi», hvor det også er et veikryss Corniglia – Vernazza. Etter nåen få titalls meter. I den første svingen, skal du følge stien som går i retning San Bernardino. Denne stien er bratt og kupert, og utgjør et raskere alternativ enn bilveien.

Omtrent 6,5 km langs bilveien.

Tid: 2 timer 20 min

San Bernardino Santuario di N.S. delle Grazie – Santuario di Reggio.

Med start fra San Bernadino følger du den asfalterte veien til du kommer til lokalet “Muro Superiore”, hvorfra sti nr.8/a beginner. Denne turstien er også lite besøkt, både grunnet lengden og grunnet fraværet av utsiktspunkt. Dette kan gjøre noen deler av stien utfordrende.

Turstien går gjennom olivenlunder og små bekker, noe er sti, noe er grusvei og noe er kjerrevei. Stien kommer ut ved «Foce Drignana». Fra bilveien går en nedover og følger skiltingen til Vernazza inntil man møter på «Santuario di Reggio».

Tid. 1 timer 30 min

Santuario di Reggio – Santuario di Soviore

Man går fra «Santuario di Reggio» (sjøsiden), og tar den korte stien som leder en til provinsvei nr.51, i retning Foce Drignana. Man følger denne til en finner skiltingen til tursti nr.8/b, som går i retning Soviore. Stien forløper ganske behagelig, lineært og plant, blant dyrkede marker, tørrmurer og små bekker, og den går gjennom et område skadet av en brann for noen få år siden. Kun siste del av denne turen er mer kupert, idet du skal starte nedstigningen mot Monterosso. Når du er kommet ut av stien, må du gå langs bilveien i retning Levanto-Monterosso. Etter noen få hundre meter, finner man skiltet som indikerer avstikkeren til «Santuario di Soviore».

Tid 1 timer 20 min

Hele denne turen er veldig veldig fin, og er et godt alternativ til fotturer på den mer brukte «sentiero azzurro«. Via del Santuari lar deg nyte Cinque Terre fra et noe mindre kjent perspektiv. Her vil du ikke møte på så mange andre. Det er muligheter for påfyll av vannflasken i Volastra og i San Bernardino. Det anbefales å ha gode tursko, ryggsekk med niste og vann. Det meste av ruten går i solutsatt området, hvilket betyr at det på sommeren anbefales å unngå de varmeste tidspunkt av dagen.

Vanskelighetgrad: Moderat/krevende (særlig om man går i den varmeste perioden)